Ulykke på Valby Gasværk.
På det ny Valby Gasværk skete der i går eftermiddags en ulykke idet en 50-årig arbejdsmand Rasmus Johansen der bor i Sundevedsgade 37, styrtede ned fra en løbebro og brækkede venstre ben samt pådrog sig kvæstelser i ryggen. Han var bevidstløs da han blev ført til kommunehospitalet.
Folkets Avis - København 3. april 1908.
Automobiljagt efter en sindssyg
Som bevis på de mærkelige forretninger, der kan falde indenfor et moderne detektivbureaus virksomhed, kan vi fortælle følgende :
Bureauet er “Københavns kvindelige Detektivbureau", der for øvrigt er den eneste reelle forretning af denne art her i byen. Direktøren fru Martha Nielsen fik forleden anmodning af professor Jacobsen om at finde en gammel sindssyg dame, der skulle indlægges på hans klinik.
Familien frygtede, hun skulle gøre en ulykke på sig selv, for hun havde talt så meget om vand og drukning i den sidste tid; hun havde fået lov til at gå ud med en krans og var ikke vendt tilbage. Alt, hvad man vidste, var nummeret på den droske, som den gamle dame var kørt bort i. Det og så damens signalement blev opgivet detektiverne.
Fru Nielsen tog selv affære. Flygtningen havde 3 timers forspring, og når det gælder om at komme af med livet, kan man jo udrette utrolig meget i det tidsrum.
I automobil gik nu turen rundt til de forskellige droskeholdepladser, indtil den rigtige droske blev fundet på Kongens Nytorv. Kusken oplyste, at den gamle dame var stået af på hjørnet af Tordenskjoldsgade og Kongens Nytorv og var gået ned imod havnen.
Nyhavn og Havnegade blev nu afsøgt og afhørt af raske detektivmedhjælpere, men det gav heldigvis intet resultat. Derimod erfarede man, at den 60 årige dame kort efter sin ankomst til Kongens Nytorv havde taget en anden droske, som hørte hjemme på Rådhuspladsen, og der fik man at vide, at denne droske havde ført hende ud til Roskilde Landevej, hvorfra hun var kørt tilbage til Rådhuspladsen.
Fra Rådhuspladsen var den mærkelige dame taget med en anden droske ud til Køge Landevej, og derud dirigerede fru Nielsen nu sit automobil. Gl Køge Landevej og Flaskekroen blev afsøgt, og sporet førte nu tilbage til Valby
I Valby havde den gamle åndssvage dame været så fornuftig at drikke kaffe i Valby Kro. Det tydede just ikke på selvmordstanker, og noget beroliget fortsattes jagten. I Valby havde man måttet skaffe den gamle kørelystne dame en anden droske, med hvilken hun var kørt til den gamle jernbanevold og derfra til Falkoner Alle.
Her endte jagten, undersøgelsen viste, at den gamle dame var gået op i en ejendom der for at besøge en slægtning, og detektiverne kunne nu efter en 3 timers automobiljagt meddele professoren, at hans patient var i gode hænder.
Men det er for resten værd at notere, at den gamle dame, efter hvad den sidste af hendes droskekuske oplyser, havde ladet sig køre endnu en lille tur frem og tilbage mellem Falkoneralle og Valby, inden hun havde besluttet sig til at gå op til familien i Falkoner Alle.
Jack.
Folkets Avis - København 6. april 1908.
Ny kommuneskole i Valby.
I borgerrepræsentationens møde på mandag foreligger det længe imødeset forslag om opførelse af en ny kommuneskole i Valby. Som bekendt har forholdene længe været så slemme at man endog har måttet holde skole i et lokale over en hestestald.
Magistraten foreslår at bygge skolen på en af kommunens grunde ved Vigerslev Alle, hvor afløbsforholdene vil komme til at ligge lige op ad den ny hovedkloak der skal afløse Gåsebæksrenden.
Skolen foreslås bygget efter det såkaldte pavillonsystem der er bragt til anvendelse i England, Schweiz og Sverige. Man opnår derved at få en lavere og mere landlig bebyggelse, giver friere adgang til luft og lys, og undervisningen kan, om der udbryder smitsom sygdom blandt børnene i den ene pavillon, uhindret fortsættes i de andre.
Facaden kommer til at ligge mod Vigerslev Alle, og skolen kommer til at bestå af 5 pavilloner, hver bestående af kælder, 2 etager og kvist, og bag gymnastikhuset kan anlægges en skolehave. Der vil blive boliger til inspektøren, viceinspektøren og skolebetjenten samt haver til de to førstnævnte. Der bliver indrettet to gymnastiksale, og i en her indskudt mellemetage er der tænkt indrettet skolebade.
Skoledirektionen har tiltrådt stadsarkitektens plan, som vil koste 400.000 kr. at gennemføre. Dette beløb foreslås bevilliget af kapitalformuen.
Social-Demokraten 30. april 1908.
Den lemlæstede fra Valby. Som omtalt blev en mand frygtelig lemlæstet af et tog bag Carlsberg den 2. maj tidlig om morgenen. Såvidt politiet har kunnet oplyse er den afdøde en i Sverige i 1887 født tjenestekarl Armstrøm.
Social-Demokraten 5. maj 1908.
Hospitalsdag.
Det var "hospitalsdag" i går, hvorved forstås at der på gaderne indsamledes bidrag til det Bang'ske Børnehospital med tilhørende børnepoliklinik i Valby.
Indsamlingen er foregået i de senere år, men har en meget stilfærdig karakter. Den var i går anlagt på den måde at drenge kørte i gaderne med små lysmalede vogne, på hvilke der var ophængt gule bøsser til milde gaver, ligesom der på de flest af byens torve og stærkt befærdede strøg var opstillet borde, fra hvilke damer solgte blomster til fordel for den bang'ske virksomhed.
Nogen egentlig opsigt vakte arrangementet ikke, men der lagdes dog mærke til indsamlingen når de små vognes klokker ringede stilfærdigt og påmindede vejfarende. Og damerne tiltrak sig så megen opmærksomhed at der ofredes adskillige bidrag ved deres borde. Blomsterne fortalte om forår, skønt det kolde vejrlig mindede om det modsatte, og måske bidrog det til at mange mennesker kom til at tænke på de små syge for hvis skyld indsamlingen foregik.
Sidste år behandledes ca. 80 børn på Bangs Børnehospital i Valby i ca. 2.500 sygedage. Ledelsen, i hvilken dr. Fabricius Bjerre har ordet som hospitalets læge, ønsker navnlig at udvide virksomheden derhen, at der kan uddeles mælk til fattige hjem med små børn. Hospitalet der er beliggende på Mellemtoftevej [Rosengårdsvej] i Valby, har kun 12 senge, men kunne trænge til udvidelse.
Gårsdagens indsamling bragte et ganske godt resultat.
Social-Demokraten 7. maj 1908.
Valby. Vej- og belysningsforhold.
Jeg skrev for nogen tid siden en artikel, hvori jeg fremdrog de rent fortvivlede skoleforhold i det i mange henseender idylliske Valby. Det glæder mig nu at kunne konstatere at denne sag allerede er i den bedste gænge, for så vidt som magistraten har foreslået at bygge en helt nu og fuldt ud moderne skole herude, en foranstaltning som både befolkningen og måske ikke mindst lærerne vil være magistrat og borgerrepræsentation meget taknemmelig for. Kun tør jeg måske yderligere på disse ærede medborgeres og egne vegne udtale håbet om inden alt for længe at se skolen opført og taget i brug.
Men det jeg i dag ganske særlig ville henlede magistratens og specielt borgmester Marstrands opmærksomhed på er nogle vej- og belysningsforhold der griber forstyrrende ind i mange valbygenseres og landboeres sindsligevægt.
Nogle vældige vandrør der er anbragt på Gammel Jernbanevej i hele dens længde, fortæller nemlig med al ønskelig tydelighed at kommunens arbejdere en skønne dag vil begynde at bryde denne vej op. Nu er det imidlertid således, at alle de landboere der kommer til byen pr. vogn, er henvist til at benytte denne i øvrigt ret unaturlige forbindelse mellem Gammel Køgevej og Valby Langgade, fordi den naturlige forbindelse, Toftegårds Alle på et latterligt lille stykke endnu er privat vej. Spørgsmålet er nu om disse landboere, hvis Gammel Jernbanevej spærres eller færdslen blot hindres, ikke vil køre en anden vej, udenom byen, hvad der naturligvis vil skade denne.
Hvorfor åbnes Toftegårds Alle ikke for færdslen? Den har dog så mange fordele frem for Gammel Jernbanevej som forbindelse mellem Køgevej og Valby Langgade. For det første er det en næsten lige, og derfor den korteste linje, for det andet har den et nogenlunde jævnt fald, og for det tredje er udkørslen i Valby Langgade, som følge af alleernes bredde og sporvejsskinnernes beliggenhed, langt mindre farefuld end fra Gammel Jernbanevej. Denne vej stiger endog ret stærkt i næsten hele sin længde fra landevejen til Langgade. Kun det sidste hundrede alen er der et meget stærkt fald. Hjørnet af Gammel Jernbanevej og Valby Langgade er meget skarpt, således at de sporvogne der kommer oppefra - som regel i stærk fart, hvad der også gælder de mange cyklister der daglig færdes her - absolut først kan ses når man kommer helt ud i Langgade. At der her ligget gemt en betydelig fare for sammenstød, er givet.
Der siges at det er den bekendte pølsefabrikant Claus Hansen der er ejer af omtrent halvdelen af grundene ved Toftegårds Alle, som ikke vil tillade offentlig færdsel i alleen. Men er det ikke ganske meningsløst, at en enkelt grundspekulant på den måde skal have lov til at lægge sig i vejen for offentlige interesser, og ejer magistraten ikke magtmidler som den kan anvende i et sådant tilfælde? Hvorfor overtager kommunen ikke alleen og gør den til offentlig vej.
Heller ikke er vi tilfredse med belysningsforholdene herude. Vi må virkelig have lys i Valby, hr. borgmester! Vi valbygensere er meget stolte af den prægtige nyanlagte Vigerslev Alle, men vi er lidt misundelige når vi om aftenen ser den fornemt stå og vigte sig med de mange lys som magistraten med rund hånd har strøet ud over den, og vi bliver ganske særlig, når vi ser på den lille stump af Køge Landevej som skal føre os ud til alleernes eldorado. Denne vej hen ligger nemlig i et tungt og knugende mørke der bliver endnu mere uhyggeligt når man kommer fra den fornemme Vigerslev Alle.
Hr. borgmester! Lad os få et par lygter på denne vej! Lad os også få lidt mere lys i forskellige andre steder i byen - Toftegårds Alle trænger også svært - ellers tør jeg ikke love at vi fremdeles forbliver de tålmodige og fordringsløse borgere vi nu er.
Chr. Nielsen
Social-Demokraten 28. maj 1908.
Skolen i Valby. Fra en hestestald til et slot.
Borgerrepræsentanterne gispede efter luft i aftes, så trykkende lå varmen over salen. Forhandlingerne blev derfor ganske kortvarige, og et par sager udgik af dagsordenen. Formanden kunne således hæve mødet kl. 9 og så gik alle i Tivoli.
Den eneste store sag var den ny skole i Valby. Den gamle skole er, som bekendt, elendig. Et af klasseværelserne er en tidligere hestestald. Men det vil borgmester Dybdal ikke gerne tale om.
Nu får Valby sig en skole til 400.000 kr, vistnok på hjørnet af Vigerslev Alle. Det bliver et rent slot i den lille by. Diskussionen om skolen var yderst mat, dog syntes der at være nogen misstemning mod skolens beliggenhed, og helt udelukket er det ikke at man vælger en anden byggegrund.
Folkets Avis - København 2. juni 1908.
Sagfører Peschardt og byggeforeningerne. Peschardt fotograferes til forbryderalbummet.
Foruden de byggeforeninger vi allerede har omtalt, har sagfører Peschardt bedraget endnu en forening, nemlig byggeselskabet "Selveje" der har opført en række små nydelige huse for enden af Valby Langgade ved jernbaneoverskæringen.
Selskabet stiftedes for 4 år siden og har i alt opført 50 huse der væsentligst bebos af arbejdere. Også dette selskab er blevet bedraget, ganske på samme vis som de andre foreninger: ved lån i Den Lille Lånekasse på obligationer som Peschardt ikke havde rådighed over. Hvor stort et beløb dette drejer sig om i dette tilfælde, er endnu ikke oplyst, men det er rimeligvis heller ikke her småsummer det gælder. Også denne forening havde fået statslån til opførelsen af sine huse, og Peschardt var derved på en måde kommet til at stå som statens repræsentant overfor foreningen, hvilket selvfølgelig atter i høj grad bevirkede at foreningens medlemmer ikke faldt på at nære mistillid til ham.
Alt i alt er de tre byggeselskabet "Gimle" på Amager og "Venners Hjem" og "Selveje" i Valby blevet bedraget af Peschardt for flere hundrede tusinde kr.! Og de mennesker der lider dette tab, er alle småfolk, arbejdere og mindre næringsdrivende, som nu for flere vedkommende har mistet at hvad de ejer og har!
I arresten er Peschardt fattet og koldblodig, næsten ligeglad, og der er ikke den mindste anger at spore hos ham over alle de ulykker han har forvoldt. Kun forleden da han skulle fotograferes og måles til forbryderalbummet, mærkedes der nogen nervøsitet.
Dette var så meget mere forståeligt som den politimand der foretog målingen, netop var medlem af en af de bedragne byggeforeninger, "Gimle" på Amager.
Social-Demokraten 7. juni 1908.
Venners Hjem er Trekronergade
Sagfører Peschardts bedragerier
Efter at nu både overretssagfører Hvass og sagfører Peschardt har afgivet deres opgørelser over Peschardts bedragerier, har assessor Obelitz atter genoptaget forhørene. Da det materiale der skal gennemgås, er meget betydeligt, kan forhørene næppe ventes afsluttede før om et par måneders tid.
Hvad selve bedragerierne angår, er det nu oplyst at det beløb Peschardt har snydt byggeselskabet "Selveje" i Valby for, udgør ca. 90.000 kr. Selskabet "Gimle" har han, som tidligere meddelt, snydt for 100.000 kr. og selskabets "Venners Hjem" for 44.000 kr!
Alt i alt er altså disse tre selskaber der næsten udelukkende omfatter småfolk og middelstandsfolk, blevet bedraget for 234.000 kr.! Penge som den flotte sagfører og skydebroder udelukkende har brugt til at solde for!
Der er for øjeblikket gjort skridt til at få disse selskabers kreditorer til at give henstand og afslag, så selskaberne kan reddes fra fallit. Om det vil lykkes, vil tiden vise.
Social-Demokraten 27. juni 1908.
Den gamle Valby Kro eksisterede ikke længere i 1908 , da den sindsforvirrede, men åbenbart velbeslåede dame, kørte byen tynd i drosker.
SvarSletDet er fuldstændig korrekt. Avisen er galt på den. Omtale af Valby Kros endeligt i 1902 kan man læse i "Valby Tidende" nr. 168, juli-august 1902:
SvarSlethttps://valbytidende.blogspot.com/2022/07/valby-tidende-nr-168-juli-august-1902.html
Jeg undlader generelt at kommentere på de mange fejl som findes i avisartiklerne her i "Valby tidende". Det ville tage alt for lang tid. Så godt når nogen gør opmærksom på det! Selv om det selvfølgelig kræver af læserne at de ikke skal tage alt for gode varer. Kun for det de er: Avisartikler.
Mange hilsner, og tak
Erik