lørdag den 30. januar 2021

Valby Tidende nr. 92, december 1874

Valby Postvæsen.

Tillad mig, hr. redaktør gennem Deres ærede blad at henlede postbestyrelsens opmærksomhed på et par underligheder ved postgangen herude i Valby for derved mulig at bevirke nogen forandring.
Jeg har tidligere boet i Sundbyvester på Amager, en landsby ligesom Valby, og der fik jeg to gange daglig mine breve bragte af et kgl. postbud uden anden udgift end det 2 sk. frimærke hvormed hvert brev var forsynet. Helt anderledes går det mig derimod herude i Valby. For skønt min bopæl herude ligger postgården i København 265 skridt nærmere end min bolig i Sundbyvester gjorde det, får jeg dog kun en gang daglig brev, og er dette ligesom brevet til Sundby, forsynet med et 2 sk. frimærke, må jeg for utilstrækkelig frankering betale 6 sk. og i bærepenge 2 sk., således at brevet i alt koster 10 sk., og det forekommer mig at være lovlig meget for et brev til en landsby der kun ligger omtrent ½ mil fra hovedstadens postgård. Jeg skylder dog sandheden at tilføje at det ikke er altid at det går mig så uheldig. Jeg fik nemlig forleden dag et brev fra en på Frederiksberg, 1564 skridt fra min boende mand, og det kostede mig, som før nævnt 10 sk,mens et brev jeg dagen efter modtog fra Østerbro, var tilstrækkelig frankeret med et 2 sk. frimærke. Jeg berørte før at jeg kun en gang daglig modtager post, og følgen deraf er at et brev fra København når mig i Valby senere end et samtidig afsendt brev når min i Hamburg boende fætter - og det er dog virkelig også underligt. Ville derfor De, hr. redaktør, ved at optage disse linjer bidrage til at disse forhold kunne blive forandrede, ville De gavne og glæde mange flere end Deres ærbødige. Valbyer.
(Folkets Avis - København, 20. december 1874).

Indvielsen af den nye asylbygning i Valby

foregik i går i overværelse af en talrig kreds af indbudte og af byens beboere. Hans højærværdighed provst Hall holdt indvielsestalen. I et veltalende foredrag udviklede provsten den store betydning børneasylerne har fået i vort samfund, og lyste velsignelsen over det nye børnehjem der her var skabt. Efter at en salme og en sang var afsunget af børnene, henvendte sognefoged O. Nielsen på Valby beboeres vegne en varm tak til gehejmerådinde Hall for hendes virksomhed for asylet gennem 30 år. Derefter talte sekretær O. Hall, som bragte asylbestyrelsens tak først til brygger Kogsbølle på Carlsberg som havde påtaget sig ledelsen af og tilsynet med det hele byggeforetagende, og dernæst til de forskellige håndværkere som med vedholdende iver og interesse havde støttet entreprenøren for det samlede arbejde, tømrermester Hans Petersen af Valby, hvem taleren bragte en særlig tak for den uinteresserethed og nidkærhed han havde lagt for dagen. Til slutning meddelte han at hr. Kogsbølle havde skænket byggefonden 500 kroner i dagens anledning. Efter at den egentlige festlighed hermed var til ende, samledes de mødte med asylbørnene og deltog i længere tid i deres glæde over et juletræ og et af forskellige gaver bugnende julebord.
(Dags-Telegraphen (København), 23. december 1874).

Valby Børneasyl, Valby Tingsted 3. Indviet 1874. (Foto: Erik Nicolaisen Høy, 2019)

Den nye asylbygning i Valby

hvortil der for 2 år siden indsamledes midler ved hjælp af en basar, indviedes i går formiddag med en tale af provst Hall. Sognefoged Nielsen takkede på Valby beboeres vegne navnlig gehejmerådinde Hall ved hvis utrættelige virksomhed asylet i Valby har bestået i 30 år, og sekretær O. Hall takkede de mænd der har forestået bygningens opførelse. Denne har kostet omkring 5.000 rd. Efter indvielseshøjtideligheden var der foranstaltet juletræ for asylets 80 børn.
(Fædrelandet, 23. december 1894).

Asylet i Valby

I går formiddags indviedes den nye asylbygning i Valby ved en smuk lille højtidelighed. Bygningen der er beliggende i St. Jørgensgade, har en stueetage med to særdeles rummelige værelser foruden nogle mindre stuer, og en kvistetage med lejlighed for bestyrerinden samt andre lokaliteter. Den er net udstyret og synes i alle henseender hensigtsmæssig indrettet efter sin bestemmelse. Omkostningerne ved dens opførelse har været ca. 5.000 rd. der dels er udbyttet af en i fjort afholdt bazar, dels er indkommet ved bidrag og gaver fra forskellige der har interesseret sig for denne sag. Blandt disse må særlig nævnes gehejmerådinde Hall som i tredive år varmt har taget sig af asylgerningen i Valby, og hvis utrættelige virken det fornemlig skyldes at asylet nu har fået sin egen bygning. Indvielsesfesten indlededes og sluttedes med salmesang af børnene der tillige sang nogle i dagens anledning skrevne småvers. Provst Hall holdt derpå en smuk tale i hvilken han udviklede asylgerningens store betydning i det kristelige liv, hvorefter han indviede bygningen til dens bestemmelse og velsignede børnene og alle der havde bidraget til sagens gennemførelse. Sognefoged Nielsen takkede på Valby beboeres vegne gehejmerådinde Hall og de andre velgørere, og sekretær O. Hall takkede på asylselskabets bestyrelses vegne de mænd der havde forestået bygningens opførelse, særlig brygger Kogsbølle som arbejdets leder og tømrermester Petersen af Valby som bygningens entreprenør. Et stort juletræ med en mængde smågaver stod i den ene af skolestuerne og var bestemt tiil om aftenen at glæde de ca. 80 småbørn som for tiden besøger asylet.
(Dagbladet (København), 23. december 1874).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar