lørdag den 5. september 2020

Valby Tidende nr. 71, januar-april 1870

Københavns offentlige politiret

Assessor Wallich.
Fredag den 17. december.
Sælgekone Signe Christensen af Valby bragte et par dejlige ænder på torvet. Hun havde imidlertid ikke selv ført dem med ind fra landet, men købt dem i en gæstgivergård på Vestergade og måtte bøde for dette brud på torveordenen med erlæggelsen af 1 rigsdaler.
(Dags-Telegraphen (København), 3. januar 1870).

Snivesygdommen

Snivesygdommen skal desværre være udbrudt i stadens omegn, nemlig hos en hest fra Valby der for omtrent en måned siden er indsat i Landbohøjskolens stalde for at tages i kur. Mærkelig nok skal denne hest have stået mellem de andre ved skolen opstaldede heste og have drukket af kar med disse. Først for 5-6 dage siden er den blevet afspærret, uagtet den hele tiden skal have frembudt tegn der tydede på sygdommens tilstedeværelse. Efter hvad vi erfarer skal der ikke endnu fra veterinærpolitiets side være gjort noget for at kontrollere eller forhindre sygdommens udbredelse, hverken hvad hestene på Landbohøjskolen eller ejerens andre heste angår. En sådan sendrægtighed fra det nævnte politis side i en så vigtig sag er så meget mere beklagelig som også menneskeliv herved er truet, eftersom det tilsyn der hidtil har været ført med hesteslagterierne, er blevet hævet for nogle måneder siden på indstilling af sundhedskollegiet. Og dog er det noksom konstateret at både berøring af det rå kød og nydelsen af det halvrå, røgede kød der forhandles af hesteslagterne, medfører sådanne beklagelige ulykkestilfælde som det der for få år siden gjorde opsigt idet en højtstående søofficer som uforsigtig havde syslet med en uden hans vidende snivesyg hest, derved pådrog sig en dødelig sygdom.
(Dagens Nyheder, 7. februar 1870).

Folketællingen.

i Hvidovre sogn hvis ene by, Valby støder umiddelbart op til hovedstaden, er folketallet 2.669, deraf i Valby 1.741, i Hvidovre By 595, i Vigerslev By 275 og Kongens Enghave 58 personer. I 1860 var antallet 2.389.
(Dags-Telegraphen (København), 10. februar 1870).

Hæleri.

En 25-årig tjenestepige tog i slutningen af forrige år da hun var uden fast kondition, ophold i Valby hos en arbejdsmand. Efter nogen tids forløb fortalte hun til sin værtinde at arbejdet på den fabrik hvor hun havde haft midlertidig erhverv, var ophørt og at hun derfor ville rejse bort, i hvilken anledning hun bemyndigede konen til at hæve hendes tilgodehavende dagløn på fabrikken, hvorved hun kunne dække sin gæld. Den følgende dag gik konen ud til fabrikken for at hente pengene, men fik da at vide at pigen ikke havde en eneste skilling til gode, og da hun kom hjem, var huset tomt og der savnedes desuden en guldbroche og nogle stykker linned. Sagen blev nu anmeldt for politiet der lod pigen efterlyse, og det lykkedes da også at pågribe hende i det sydlige Sjælland. Ved sin anholdelse fandtes hun i besiddelse såvel af brochen som af et savnet tørklæde, men nægtede vedholdende at have stjålet disse genstande, idet hun ville have fundet brochen i sine gemmer uden at kunne fatte nogen havde lagt den der med forsæt, eller den var faldet derned, hvilket rigtig nok ikke godt lod sig tænke, da den havde haft sin plads på et helt andet sted end hendes egne sager. Tørklædet havde hun købt af “den ubekendte” i København. Hun kunne på grund af sin vedholdende benægtelse ikke fældes som tyv, men dømtes ved Københavns Amts søndre birks ekstraret som hæler til fængsel på vand og brød i 3 dage.
(Dags-Telegraphen (København), 17. februar 1870).'

Folkets Avis 4. marts 1870.

Begravelse

Herved bringes de herrer såvel budne som ubudne, der fulgte min afdøde mand til hans sidste hvilested, min dybeste tak. Ligeledes takker jeg de herrer fabrikanter Frandsen og Meier samt arbejderne på fabrikken for den store hjælp til min afdøde mands begravelse. I lige måde takkes hr. provst Hall for den ved kisten holdte trøsterige tale.
Valby, den 28. februar 1870
Johanne Hansen
født Lundgreen.
(Folkets Avis, 1. marts 1870).

Landevejslokomotiver.

Det vil erindres at der for nogle år siden kom hertil et engelsk landevejslokomotiv med hvilket der først anstilledes forskellige prøver på Valby Bakke, og som derefter overførtes til Vendsyssel hvor det efter bestemmelsen skulle have været anvendt til at befordre gods og passagerer, men at det efter at have været prøvet der i nogen tid fandtes ufyldestgørende for det stillede formål og derfor sendtes tilbage. De samme erfaringer man gjorde her med hensyn til landevejslokomotivernes brugbarhed har man gjort alle andre steder og de er aldrig kommet ret til anvendelse. Manglerne ved dem var navnlig at den rystelse de fik ved at løbe over hårde veje, stadig fremkaldte brud på maskineriet, og når man for så vidt muligt at forhindre det forøgede dets vægt, så led vejen stærkt ved deres benyttelse. 
(Dagbladet (København), 7. marts 1870).

Til leje

På “Rosendahl” i Valby er en smuk lejlighed bestående af 7 værelser med veranda, køkken og øvrige bekvemmeligheder samt adgang til en stor, smuk ældre have, at få til leje. Man henvender sig på Gammel Kongevej 25, i stuen.
(Kjøbenhavns Adressecomptoirs Efterretninger, 30. marts 1870).

Sommerlejlighed

På Rosendal i Valby er en smuk lejlighed bestående af en stueetage med 4 værelser, med veranda, køkken og kælder mm., samt 3 værelser mm. på 1. sal og en stor smuk, ældre have, at få til leje, enten samlet eller separeret. Man henvender sig på Gammel Amagertorv nr. 25 i stuen. Ejendommen kan også bortlejes på et helt år eller længere.
(Kjøbenhavns Adressecomptoirs Efterretninger, 5. april 1870).

For sommeren eller hele året kan en proper lejlighed på 2 til 3 værelser, med køkken og adgang til have, fås billigt til leje på Carls Minde ved skolen i Valby.
(Kjøbenhavns Adressecomptoirs Efterretninger, 6. april 1870).

Begravelse

Herved takker jeg de mange, såvel budne som ubudne, der fulgte og bar min afdøde kone til hendes sidste hvilested. I lige måde takker jeg hans højærværdighed hr. provst Hall for den smukke og trøsterige tale, som stedse skal være mig i kær erindring.
Valby, den 10. april 1870.
Jens Larsen
(Folkets Avis, 12. april 1870).

Sommerlejlighed i Valby.

En hyggelig lejlighed på 3 værelser, køkken, pigekammer, brændsalsrum og viktualiekælder samt adgang til en net have, på et landligt strøg, er billig til leje. Lejligheden kan også fås for hele året. Man behager at henvende sig til købmand Borchsenius i Valby eller ved Holmens Kanal 6, i kælderen.
(Kjøbenhavns Adressecomptoirs Efterretninger, 12. april 1870).

I Valby

lige overfor Søndermarken er flere gode byggegrunde af forskellig størrelse til salg på særdeles favorable vilkår. Nærmere oplysning meddeles af overretssagfører A. Hein, Nørregade 38.
(Den til Forsendelse med de Kongelige Brevposter privilegerede Berlingske Politiske og Avertissmentstidende, 13. april 1870)

Valby

Søndag den 24. april kl. halv otte gives der en komedie i Valby af dilettanter. Billetter af 2 mark og mellemste pladser a 2 mark 8 skilling, fås hos hr. gæstgiver Petersen i Valby Kro.
(Dags-telegraphen (København), 21. april 1870).

Ildløs.

I går morges kl 8 udbrød der ildløs i to skråt over for kroen i Valby liggende, sammenbyggede steder. Det ene af disse tilhørte ungkarl P. Larsen, men beboedes af hønsekræmmer Jens Olsen. Det andet ejedes af husmand Anders Nielsen. Der mødte sprøjter såvel fra Valby som fra Frederiksberg og Hvidovre m. fl. og efter omtrent 1 ½ times forløb lykkedes det ifølge B. T. at blive herre over ilden, men først efter at P. Larsens sted, der var stråtækt, var nedbrændt til grunden, og A. Nielsens hus som var teglhængt, var blevet totalt ødelagt. Om årsagen til ildens opkomst vides endnu intet.
(Folkets Avis, 23. april 1870)

Om benyttelsen af den nedlagte jernbanestrækning fra København til Vigerslev.

---
Strækningen fra skellet mellem København og Valby til Vigerslev har ministeriet ønsket anvendt på en måde som utvivlsomt vil finde udelt bifald hos de beboere af Sjælland der jævnlig har haft lejlighed til at erfare med hvilken forsigtighed man navnlig i glat føre er nødt til at befare Frederiksberg Bakke når man ikke vil udsætte sit eget og hestenes liv for fare. Overinspektøren havde nemlig i fjor udarbejdet et forslag hvorefter jernbanestrækningen fra bryggeriet Carlsberg til grænsen mellem byerne Valby og Vigerslevs jorder skal omdannes til chausse, og fra dette sidstnævnte sted skal der anlægges en ny vej mod nord, hvilket omtrent ved Damhuset vil støde til hovedlandevejen til Roskilde. … Sagen strandede imidlertid på amtsrådets modstand, og ministeriet lod derefter overinspektøren gøre beregninger over hvad det kunne koste årligt at vedligeholde strækningen, efter at den store bro ved bryggeriet Carlsberg var borttaget og afløst af en dæmning. Sagen er derpå atter blevet forelagt såvel amtsrådet som Hvidovre sogneråd, idet indenrigsministeriet i erkendelse af den betydning som vejen vil have og endnu mere vil få for sognet, amtet og hele stiftet, har erklæret sig tilfreds med en udtalelse indenfor den i den nævnte lov bestemte tidsfrist, den 1. januar 1871, om at vejen vil blive anlagt, mens selve anlægget kan udsættes til en kommende tid.
(Dags-Telegraphen (København), 29. april 1870).


Artiklen beskriver et nyt lokomotiv af firmaet R. W. Thomson i Edinburgh som med held skal have været afprøvet til adskillige formål. Der er tale om Robert William Thomson (1822-1873) som bl.a. opfandt gummihjulet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar